Landelijk meldpunt bij overlijden

Wij zijn 24/7 bereikbaar

Bel: 085-3034902

Aangifte van overlijden doen?

Het overlijden van uw partner moet gemeld worden bij de gemeente waar uw partner is overleden.

Meestal doet de uitvaartondernemer aangifte van overlijden. Maar u kunt dit ook zelf doen.

De naam van de persoon die aangifte doet, komt op de akte van overlijden te staan.

De aangifte moet vóór de uitvaart en bijna altijd binnen 6 werkdagen na het overlijden gedaan zijn.

Verklaring van overlijden.
Voor de aangifte heeft u de verklaring van overlijden nodig. Deze krijgt u van de arts die het overlijden heeft vastgesteld.

Dit kan de huisarts zijn, bijvoorbeeld als uw partner thuis is overleden.

Maar het kan ook een arts in het ziekenhuis van overlijden zijn.

Akte van overlijden.
Na aangifte van overlijden verwerkt de gemeente het overlijden van uw partner in de burgerlijke stand en de basisregistratie personen (BRP). De gemeente maakt hiervoor een akte van overlijden. Dit is een officieel document waarin staat dat uw partner is overleden. U kunt de gemeente om een kopie van de akte vragen, u krijgt dan (tegen betaling) een uittreksel van de akte van overlijden. De kopie heeft u nodig om (financiële) zaken af te handelen.

Chat openen
Stel uw vraag via Whatsapp
Chat met onze medewerkers
Neem vrijblijvend contact met ons op.
Onze medewerkers staan voor u klaar.
(whatsapp en sms mogelijk)